Vanaf 2007 is middels wetenschappelijk onderzoek gewerkt aan de ontwikkeling en validering van de EFFECT vragenlijst. In onderstaand schema is weergegeven welke stappen daartoe zijn gezet.
Reviewstudie (2007-2009) | Met deze studie zijn 7 domeinen voor goed klinisch opleiden geformuleerd |
Delphistudie (2008-2009) | Inhoudsvalidering items voor de 7 domeinen met een expertpanel van 33 personen (waarvan 27 clinici) |
Pilot test (2009) | Bruikbaarheid van de vragenlijst getest bij 6 disciplines. Uitkomst: goed bruikbaar |
Psychometrie (2009-2011) | Factoranalyses en Cronbach's Alpha bevestigen de 7 domeinen en de kwaliteit van de items |
EFFECT versie 2 (2011) | Op basis van de psychometrie en de ervaringen wordt de vragenlijst doorontwikkeld tot versie 2, met daarin 50 items voor begeleiding door de supervisor en 8 items voor beoordeling door de opleider |
Focusgroepen (2009-2011) | Ontwikkeling van een systeem om docenten te evalueren (EFFECT-S), evaluatie van EFFECT-S en definiëren de condities die belangrijk zijn om het systeem succesvol te implementeren |
Follow-up studie (2013) | Onderzoek naar de veranderingen van de beoordeling van de klinisch docent na deelname aan EFFECT-S |
Multi center studie (2014) | Onderzoek naar factoren die de uitkomst van een EFFECT evaluatie kunnen beïnvloeden |
Meer informatie over de onderzoeken kunt u vinden bij Publicaties